![]() Rendezvények
2011. TÁRSULATI ESTÉK A CSALÁD ÉVÉBEN
SZEPTEMBER 26. TOMKA FERENC: Biztos út- fiatalok felkészítése a jó házasságra
MÁRCIUS 28
FÜLÖPNÉ ERDŐ MÁRIA: PDF. ÉRTÉKORIENTÁLT NEVELÉS A CSALÁDBAN ÉS AZ ISKOLÁBAN
MÁJUS 30.
2010.
Március 29. 18 – 20 h Társulati Esték előadás X. Körmendy Kinga előadása "S mennyi harcot küzde önmagával?" (Arany János: Széchenyi emlékezete) Az előadás anyaga letölthető itt: pdf
Április 26. 18 – 20 h Társulati Esték előadás XI.
Szeptember 27. 18 – 20 h Társulati Esték előadás XIII..
Botos Máté, a PPKE BTK dékánjának előadása Keresztény demokrácia a szekularizálódó társadalomban
Október 25. 18 – 20 h Társulati Esték előadás XIV.
Prof. Dr. Kuminetz Géza, a Központi Papnevelő Intézet rektora Schütz Antal ismeretlen arca: a pedagógia tudósa
November 29. 18 – 20 h Társulati Esték előadás XV.
Puskás Attila, tanszékvezető egyetemi tanár A halál utáni tisztulás értelmezése XVI. Benedek pápa "Spe Salvi" kezedtű enciklikájában Az előadás anyaga letölthető itt: pdf 2009.
2009. November 30.
Bevezetés
![]()
Régi hagyomány, hogy ha a prímás a magyar katolicizmust érintőfontos kérdésről kívánt szólni, a Szent István Társulat közgyűlésén ehhez megfelelőfórumot talált. Ez volt a helyzet Serédi Jusztinián bíboros-prímás idejében is, akinek 125. születési évfordulójáról emlékezünk meg. Ő a Társulat fővédője volt. Évente elmondott közgyűlési beszédeiben rendszerint alapvetőkérdéseket vetett fel. Első megnyitójában a magyar katolicizmus igazának gondolatáról beszélt és felvetette azt a kérdést is, hogy nem lehetne-e szigorúan tudományos módszerrel új egyháztörténelmet megíratni és kiadni, hiszen ennek hiányát már akkor is – 1928-ban – mindenki érezte. 1932-ben elmondott beszédében azt hangsúlyozta, hogy hazánkban „minden vonalon megfogyatkozott a tisztesség és az erkölcsi törvényekhez való ragaszkodás”. Ugyanezt a gondolatot fűzte tovább 1935-ben, amikor a komoly életfelfogás és a felelősségtudat hiányáról szólt. A háború árnyékában, 1941-ben a realitások elhagyásának veszélyére hívta fel a figyelmet, 1942-ben az emberek és a nemzetek helyes értékeléséről szólt. Utolsó elnöki megnyitóját 1944-ben tartotta. Ekkor a rágalomról beszélt és annak szerepét vizsgálta a nemzetek sorsának alakításában.
Illő, hogy az idei évforduló alkalmával az ő életének, életművének tükrében gondolkodjunk el mai történelmi hivatásunkról és sorskérdéseinkről.
Serédi bíborosról való képünk egy új forrása: a prímás életrajza Meszlényi Zoltán püspök tollából
Az egyháztörténetírás szokásos forrásbázisa Serédi bíboros életének és művének kutatója
![]()
Mindenekelőtt megjegyzendő, hogy ez az életrajz sem egészen teljes, Serédi bíboros halála előtt néhány hónappal vége szakadt a krónikának. Magából a szövegből egyértelmű, hogy az a nagy egyházjogász bíboros halála után íródott. Ez magyarázza azt is, hogy miért maradt kéziratban. A II. világháború után, az ország és az egyházmegye sok gondja között Meszlényi püspök szorgalmasan dolgozott művén, ám annak megjelentetésére évről évre kevesebb volt az esély. Így lehetséges, hogy a végső tisztázat, illetve az utolsó hónapok történetének elbeszélése elvégzetlenül maradt. Vannak a szövegben kisebb dublettek is, legalábbis az immár átírt formában. Ez azt jelenti, hogy van példa olyan bekezdésre, amely egy oldallal később szó szerint azonos módon ismét felbukkan. Ugyanakkor a kronológiai rendezés és a szerkesztés egyéb szempontjai nem mindig egyeztethetők össze tökéletesen. A szerző olykor egy-egy tematikai egység köré csoportosítja mondanivalóját és át- meg átlépi a szoros időrend határait.
Az életrajz, azonban így is lenyűgöző olvasmány.
![]()
Egy másik értékes következménye Meszlényi szemtanúi mivoltának, hogy azt is világosan
![]()
Hasonlóan személyes tapasztalatok alapján árnyalja finoman Meszlényi püspök azt a helyzetet, amely az 1930-as évek vége felé az egyházi házasság állami elismerése körül kialakult. Világosan rámutat, hogy ennek szorgalmazása eredetileg nem Serédi prímástól indult ki, viszont a prímás, tekintettel parlamenti helyzetére, igen óvatosan járt el az ügyben. Nem kívánt törvényjavaslatot beterjeszteni, hanem a miniszterelnökhöz írt levélben fogalmazta meg, hogy mit tart jogilag lehetségesnek. Álláspontjának a sajtóban való kifejtése azonban az akkor már szintén a prímás környezetében működő Hamvas Endrére hárult. Ezek után persze joggal vehető fel a kérdés, hogy vajon az 1920-as évek elején Meszlényi Zoltán legitimista hangvételű cikke nem tükrözte-e inkább a Károly királlyal személyes, baráti viszonyban lévő Csernoch János érzelmeit(5). Mindenesetre a Serédi Jusztiniánról írott életrajzban politiksi elfogultságnak vagy markáns legitimizmusnak nyomát sem találjuk.
A Meszlényi-féle életrajz különleges tanulságai
Serédi Jusztinián alakja ebből az életrajzból meghitt, bensőséges módon rajzolódik ki.
![]()
Különösen is finom és személyes eleme Meszlényi Zoltán munkájának a Serédi prímás és testvérei közötti kapcsolattartás leírása. Az egyszerű, de nagy méltósággal és kiegyensúlyozottan viselkedő testvérek tiszteletet ébresztettek a prímás környezetében.
![]()
Vívódik az életrajzíró Meszlényi, Serédi háború alatti politikai szereplésének ismertetése során. Mondataiból is ismerhetjük a korszak drámai feszültségét. A magyarság sorsáért érzett aggodalom és mindenfajta rasszizmus és kollektív felelőssé tétel elutasítása a katolikus hit nevében jellemzői maradnak Serédi magatartásának. Ennek az időszaknak a történetében mintha Meszlényi püspököt leginkább az érdekelné, hogy milyen megfontolások, lelkiismereti, vallási és társadalmi-politikai megfontolások vezették főpásztorának döntéseit. Ami a kollektív felelősség következetes elutasítását illeti, méltán beleillik az összképbe Serédi Jusztiniánnak a Szent István Akadémia ünnepi ülésén 1941. december 14-én tartott előadása. Ebben a prímás hangsúlyozta: „Az egész katolikus erkölcstannak mind a belső, lelkiismereti, mind pedig a külső fórumon az emberi értelem és szabad akarat közreműködésével végbevitt cselekedetekkel járó egyéni felelősség az alapja”.(6) Ezután a bíboros a Szentírás, a Tanítóhivatal és az egyházjog alapvetőforrásait veszi számba, amelyek határozottan elutasítják az egyik ember cselekedetéért a másokra is átvitt felelősséget. Majd így folytatja: „Ám ha Isten és az ő egyháza, valamint az államok az erkölcsi rendet az egyéni és kollektív cselekedetek beszámíthatósága alapján az egyéni felelősségen építik fel, akkor az embereknek… tudniuk kell, hogy cselekedeteikért mind egyéni, mind pedig kollektív vonatkozásban egyéni felelősség, erkölcsi beszámíthatóság, jutalom vagy büntetés jár, akár ezen, akár a másvilágon”(7). Széchenyi István jubileumát ünnepelték Serédi Jusztinián idézett beszédének elhangzása idején. Az ő személyét állítva középpontba, kortársaihoz fordul: „Bárcsak most, mikor a legnagyobb magyar jubileumát ünnepeljük, a keresztény magyar szülők, a papok és nevelők, a magyar publicisták, írók és művészek, az orvosok és tisztviselők, a magyar bírák és katonák, és mindazok, akik egyesületeink, társadalmunk és közületeink életének irányításában részt vesznek, kiváltképpen pedig a magyar törvényhozók, öntudatosítanák magukban, hogy Széchenyi Istvánt éppen az egyéni felelősség tudata s ennek megfelelő cselekedetei tették a legnagyobb magyarrá; és az ő példáját követve sohasem feledkeznének meg arról, hogy egyéni és kollektív cselekedeteik talán még századok múlva is éreztetni fogják hatásukat a magyar egyházi és állami életben, végül hogy mindezekért saját személyükben felelősek Isten, illetve az Egyház és a haza előtt!”(8) Nagysúlyú szavak ezek, melyek egy távolbalátó ember vívódását és aggodalmát tükrözik. Azóta is újra meg újra megjelenik a kísértés, hogy népeket, közösségeket, kisebbségeket, vagy akár a Katolikus Egyházat vagy a magyarságot kiáltsák ki egyesek kollektíven bűnösnek vagy felelősnek, aggassanak rá elmarasztaló jelzőket egyes személyek súlyos és elfogadhatatlan cselekedetei miatt. Katolikus hitünk tiltakozik minden ilyen szemlélet ellen és ragaszkodik az igazságosság és a szeretet parancsához.
Meszlényi püspök munkája ráirányítja figyelmünket az egyháztörténetírás fontos szempontjaira
![]()
Magyar katolikus közösségünk évtizedek múltán lehetőséget kapott a történelem Urától, hogy ne csupán a szájhagyomány alapján őrizze saját történetének lelki értékeit. A mi nemzedékünké a feladat, hogy módszeres munkával vallassuk a múltat. Papjaink, püspökeink, szerzeteseink, hitükről tanúskodó világi híveink történetét ne csak egy politikai rendszer szempontjából vizsgálja, hanem főként azt kutassa, hogy hogyan járultak hozzá Egyházunk küldetésének teljesítéséhez a változó történelmi körülmények között. Hogyan adták tovább a katolikus hitet, hogyan tettek tanúságot a katolikus életeszményről, a keresztény szeretetről, mit tettek az
![]() És akkor kiderül, hogy ezek a vonatkozások többnyire feldolgozatlanok. pedig Isten kegyelme folytán éppen ezek révén van ma is katolikus élet hazánkban. Ezért olyan különleges érték Meszlényi Zoltán életének megismerése, és sajátosan az a munkája is, amelyben ilyen emelkedett szempontból rajzolja meg a nagy jogász bíboros, Serédi Jusztinián alakját.
Méltó feladat lenne egyházmegyéinkben az elmúlt évszázad jeles személyiségei életének, az Egyházért végzett munkájuknak kisebb monográfiákban való feldolgozása. Hogy csupán a magunk háza tájáról beszéljek, Drahos János, Gigler Károly, vagy akár Hamvas Endre, Erdős Mátyás, Városi István, Budai János és sok-sok más személy kívánkozik ebbe a sorba. Adja Isten, hogy a Szent István Társulat jóvoltából ennek a hívőegyházi történetírásnak az ügye is előre haladjon és értékes eredményeket hozzon.
Lábjegyzetek:
1 Bánk J., Serédi bíboros fiatal évei Rómában 1908–1927. SZIT, Budapest.
2 Mészáros I., Prímások, pártok, politikusok 1944–1945. Adalékok a Magyar Katolikus Egyház XX. századi történetéhez. SZIT, Budapest, 2005.
3 1915-től 1935-ig a budapesti egyetemen az egyházjog nyilvános, rendes tanára; vö. Új magyar életrajzi lexikon, szerk.: Markó L., V., Budapest, 2004, 667-668.
4 Új magyar életrajzi lexikon, V., 580-581.
5 Csernoch prímást a trónörökös párhoz személyes, baráti kapcsolat fűzte. Ennek jeleit egyértelműen láthatjuk abban az albumban, amit Károly trónörökös és hitvese 1915. augusztus 11-i esztergomi látogatásáról adtak ki: Emlékkönyv Ő császári és királyi fenségeik, a trónörökös pár Károly Ferenc József főhercegnek és Pármai Zita főhercegnőnek Dr. Csernoch János bíbornok, hercegprímásnál tett esztergomi látogatása alkalmából, szerk. Dvihally Géza, Esztergom 1915.
6 A Szent István Akadémia Értesítője, szerk. Papp K., 1941. év 26. kötet, Budapest 1942, 4.
7 Uo. 8.
8 Uo. 9. Március 30: Tüskés Tibor: Emlékezés Kodolányi Jánosra Április 27: Rózsa Huba: Szent Pál, a világegyház apostola Szeptember 28. 18-20 h: Kálmán Peregrin OFM - Szent Ferenc Regulája - 800 év tükrében. Október 26. 18-20 h: Sarbak Gábor: Pálos rend - 700 év tükrében 2008.
2008 - A Biblia Éve keretében elhangzott előadások 2008-ban a Biblia Éve alkalmából a Szent István Társulat kilenc részből álló előadássorozatot indított. Az előadások anyaga a címre kattintva PDF formátumban letölthető a honlapunkról. Rózsa Huba: Mi a Biblia? - A hit könyve Nemeskürty István: Biblia és kultúra - Az Újszövetség és a magyar kultúra a Tridentinum évszázadában
Rónay László: Biblia és irodalom - Keresztény eszmények a XX. századi magyar irodalomban Náray-Szabó Gábor: Biblia és tudomány -A Teremtés könyve és az evolúció Dávid Katalin: Biblia és művészet - Tipológia Nemeshegyi Péter: Biblia és teológia - A Szentírás, mint a teológia lelke
Béres György: Biblia és zene - Énekelt Biblia Jakubinyi György: Biblia és spiritualitás - Szentírási lelkiség Zlinszky János: Biblia és törvény - A Biblia éve jogászi szemmel
2002-2006.
A Szent István Társulat 2002 tavaszán indította útjára Haza a magasban című sorozatát, amelynek keretében a magyar közélet egyházi és világi képviselői – köztük többek között Erdő Péter, Gyulay Endre, Pápai Lajos, Bábel Balázs, Seregély István, Veres András, Bolberitz Pál, Rózsa Huba, Szabó Ferenc, Harrach Péter, Nemeskürty István, Jókai Anna, Juhász Judit, Rónay László, Mészáros István, Naszlady Attila – tartottak előadást a családról, az erkölcsről, az egészségügyről, a magyar kultúráról, a bibliai örökségről, az egyház múltjáról és jelenéről, az egyház és az állam viszonyáról, az Európai Unióról. A Társulat utolsó, harmincadik előadását Kiss-Rigó László szeged-csanádi megyéspüspök Egyház és közélet címmel tartotta. Elhangzott előadások: Az előadások nyomtatott formában is megjelentek a Szent István Társulatnál, illetve az előadás címére kattintva letölthetőek PDF formátumban.
I. Harrach Péter: A család jövője a magyar társadalomban
|